Veranderingen zijn er continu voor werkgevers. Zo hadden we lang te maken met krapte op de arbeidsmarkt en zaten we te springen om goede werknemers. En hoewel de Nederlandse arbeidsmarkt nog altijd relatief krap is, zijn er nu wel duidelijke verschillen per functieniveau. Voor leidinggevenden in klantcontact, van teamleider tot en met directeur, is de markt de afgelopen periode iets ruimer geworden. Dit komt onder meer door digitalisering en offshoring, waardoor er minder klantadviseurs op uitvoerend niveau nodig zijn en daarmee wat minder overhead en management nodig is.
Toch blijft de zoektocht naar kwaliteit een uitdaging. Ook al reageren er meer kandidaten op vacatures, het kaf onder het koren is groot en écht sterke profielen zijn schaars. Heeft jouw organisatie ook moeite om goede werknemers te vinden voor management- en staffuncties in customer service? Stel jezelf dan de vraag of jouw werving nog wel past bij de huidige arbeidsmarkt. We geven je graag praktische tips om je werving en selectie aan te passen aan deze tijd.
Echt goede mensen vinden is niet eenvoudig
Voor werkgevers blijft het aantrekken van de juiste kandidaten een uitdaging. Dat er iets meer sollicitanten binnenkomen via eigen werving, betekent niet automatisch dat de beste kandidaat ertussen zit. Sterker nog: we zien regelmatig dat organisaties zelf een leidinggevende aannemen, maar dat na een half jaar blijkt dat de match toch niet perfect is. Dat levert teleurstelling op, extra kosten en vaak opnieuw een langdurig wervingstraject. Juist op dit niveau, waar leiderschap en specifieke ervaring in klantcontact cruciaal zijn, blijkt de lat hoger te liggen dan veel werkgevers vooraf inschatten.
Direct hulp nodig bij je werving? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Flexibel zijn zonder concessies aan kwaliteit
Hoe traditioneler je eisen als werkgever zijn, hoe lastiger de zoektocht. Eisen dat een medewerker fulltime op kantoor werkt, maakt werving lastiger. Eisen dat een medewerker een 40-urige werkweek werkt, maakt werving lastiger. Of anders gezegd: hoe strakker de eisen in je vacature, hoe meer het een zoektocht naar een speld in een hooiberg wordt. Want de prioriteiten van werknemers zijn sterk veranderd de laatste jaren. Er is bijvoorbeeld veel meer aandacht voor de werk-privé balans dan 10 jaar geleden. Door thuiswerken hebben veel werknemers ontdekt dat ze meer privétijd overhouden zonder woon-werkverkeer. Daarnaast is het aantal uren dat iemand werkt of vasthouden aan bepaalde werktijden niet noodzakelijk voor goede kwaliteit.
Laten we een voorbeeld schetsen van vasthouden aan oude wervingstechnieken in deze nieuwe tijd:
Organisatie X heeft een vacature openstaan. De eisen zijn duidelijk, maar ook niet mals. Ze zoeken een kandidaat voor 36 tot 40 uur, die binnen een straal van 40 kilometer van het bedrijf woont en thuiswerken is geen optie. Daarbovenop komt nog een waslijst aan ‘harde’ criteria rondom afgeronde opleiding en jarenlange ervaring in een vergelijkbare functie.
Deze vacature blijft vervolgens maandenlang onvervuld, omdat de eisen niet aansluiten op wat eventueel geschikte kandidaten zoeken. Mensen willen niet vele jaren in dezelfde functie werken. Ze willen uitgedaagd worden en zich kunnen ontwikkelen.
Werving in een veranderende arbeidsmarkt – wat werkt wel?
Je zult flexibel moeten zijn in je eisen, om je toekomstige werknemer tegemoet te komen. Maar je wil ook geen concessies doen aan kwaliteit. Hoe vind je die juiste balans? Daarvoor geven we je graag een aantal tips.
Tip 1: Bepaal je prioriteiten
Vind je het belangrijk dat een customer service professional 45 uur per week werkt? Of heeft het meer waarde dat hij zijn targets haalt en goed werk levert, waardoor het aantal uur dat hij werkt minder relevant is? Bepaal vooraf wat je prioriteiten zijn.
Tip 2: Zet flexibel of hybride werken in
Thuiswerken is de afgelopen jaren hartstikke normaal geworden. Waar veel organisaties voorheen huiverig waren voor thuiswerken, blijkt dat operaties goed doordraaien. Dit geeft ruimte voor flexibel of hybride werken. Je kunt werknemers vragen om deels thuis en deels op kantoor te werken. Dit komt de werk-privébalans die veel werknemers steeds belangrijker vinden, ook ten goede. Van medewerkers verwachten dat ze 100% van de werktijd op kantoor werken, is helaas niet meer van deze tijd.
Tip 3: Leg de focus op maatwerk voor het individu
Wat iemand belangrijk vindt, verschilt per werknemer. Door flexibel te zijn in werktijden, werkplek en arbeidsvoorwaarden, geef je werknemers de ruimte om optimaal te presteren. Bespreek tijdens een sollicitatiegesprek wat de verwachtingen, wensen en doelen van de kandidaat zijn.
Tip 4: Kijk verder dan het plaatje op papier
Een kandidaat kan op papier 100% matchen en minstens zo belangrijk is of hij ook binnen de organisatie past. Vaardigheden kun je aanleren, maar een persoonlijkheid en attitude bezit je. Staar je dus niet blind op competenties en harde opleidingseisen, het totaalplaatje bepaalt of een kandidaat de juiste professional voor jouw customer service is. Zo zijn er organisaties die alleen maar selecteren op criteria als ‘niveau’, ‘leergierigheid’ en ‘leervermogen’.
Tip 5: Kandidaat aangenomen? Vergeet de onboarding niet!
Je hebt een goede customer service professional binnengehaald. Yes! De contracten zijn getekend, laptop en telefoon geregeld en dan… gebeurt er niks. Spijtig. Let erop dat je goede onboarding inzet. Zorg dat je nieuwe werknemer zich welkom voelt en begeleid hem in de eerste periode. Want je werknemer voelt zich daardoor gewaardeerd, wat de resultaten ten goede komt.
Zoek je een goede, ervaren customer service teamleider?
Lees er alles over in het gratis whitepaper ‘Hoe vind je de beste teamleider voor je klantenservice?‘
Customer service professionals vinden?
Dat het lastig is om in deze arbeidsmarkt de beste teamleiders, teammanagers, contact center managers of andere customer service professionals te vinden, begrijpen wij goed. Een gespecialiseerd bureau als SkyWalker kan het verschil maken. Dankzij specifieke wervingskanalen, een zorgvuldig opgebouwde database, een sterk netwerk, een eigen vakblad en vakinhoudelijke kennis vergroot SkyWalker de kans op een duurzame match significant. Wij selecteren op beschikbaarheid, maar des te meer vooral op kwaliteit. Dat maakt ons ook in de huidige markt een waardevolle partner in werving en selectie.
Meer weten over het uitbesteden van werving & selectie?
Als specialist in het vakgebied weten wij al sinds 2007 de beste kandidaten in de contact center wereld te koppelen aan werkgevers. Uitbesteden van werving & selectie of executive search levert je niet alleen een goede werknemer op, maar ook meer tijd die je in je operatie kunt steken. Bij SkyWalker mag je rekenen op volledige aandacht, de beste kandidaten uit het customer service vakgebied én een scherpe prijs. Meer weten? Neem dan zeker contact op.
