Wanneer je iemand zoekt voor een cruciale rol binnen je customer service afdeling en eigen werving onvoldoende resultaat oplevert, is hulp inschakelen van een bureau een logische keuze. Heb je een behoorlijk aantal vacatures voor dezelfde functie en is snelheid en een brede selectie van kandidaten belangrijk? Dan kan het inzetten van meerdere bureaus op basis van no cure no pay (NCNP) een goede optie zijn. Maar gaat het om een enkele, specialistische of moeilijk vervulbare rol en staat kwaliteit voorop? Dan biedt een exclusieve samenwerking met een gespecialiseerd recruitmentbureau vaak meer voordelen. En een beter resultaat.
De kans is namelijk groot dat je via de NCNP-aanpak de voor de hand liggende profielen binnenkrijgt, het zogenoemde ‘low hanging fruit’. Om de snelheid erin te houden, wordt er namelijk vooral gezocht naar wie beschikbaar is. En er wordt in dezelfde vijver gevist. Meer kwaliteit bereik je, wanneer je een exclusieve wervingsopdracht uitzet. Bij één bureau dus, zoals je jouw huis ook maar bij 1 makelaar in de verkoop zet. Omdat dit het wervingsproces verbetert en je zoektocht naar de juiste kandidaat optimaliseert. In dit artikel lees je waarom dit zo is en wanneer je profijt het grootst is.
Waarom no cure no pay vaak geen goede oplossing is
Het lijkt zo aantrekkelijk, om via de korte weg van no cure no pay sneller en goedkoper te handelen. Maar vaak wordt juist het tegenovergestelde de bittere werkelijkheid. Want bureaus gaan zeker voor je rennen wanneer het in je opdracht gaat om meerdere vacatures (want: meerdere scoringskansen). Of wanneer het gaat om een makkelijk invulbare functie (want: snelle scoringskans). Maar in de geschetste situatie voor jouw organisatie is dit allebei niet het geval. Jij zoekt voor één positie een specifieke of gespecialiseerde kandidaat met (zeker in een krappe arbeidsmarkt) een schaars profiel, die je vanuit eigen werving zelf niet zomaar gevonden had.
Bureaus maken bij een opdracht op NCNP-basis altijd een kansen/risico-afweging. Die richten zich (als eerste) op opdrachten die het gemakkelijkst in te vullen zijn, met name door beschikbare en bekende kandidaten te introduceren. De kans is vrij groot dat jouw vacature voor die specialistische of cruciale rol als ‘moeilijk’ onderop de stapel belandt, omdat er veel tijdsinvestering voor nodig is.
Een exclusieve samenwerking met een gespecialiseerd bureau is veel effectiever. De positie van een specifieke of zwaardere rol invullen, vraagt meestal om gerichte aandacht. Om te begrijpen welke behoeften er daadwerkelijk vervuld moeten worden. En om iemand te vinden die echt goed bij de rol én je organisatie past. Dit proces vergt ook vakinhoudelijke kennis en een goed netwerk. Allemaal elementen die je mag verwachten bij exclusieve werving, maar bij NCNP minder vanzelfsprekend zijn.
Wat betekent exclusiviteit in recruitment?
Exclusiviteit in recruitment betekent dat jij als organisatie kiest om met één wervingsbureau samen te werken voor je vacature. Dit kan zijn voor een werving & selectie proces. Maar ook bij executive search, waarbij het vaak gaat om kandidaten voor een meer senior rol of sleutelpositie. Zoals een bekwame gespecialiseerde senior manager of directeur, die eindverantwoordelijkheid wordt voor je klantcontact-operatie.
Wanneer je gaat voor exclusieve werving, vertrouw je op de expertise en het netwerk van één bureau. Je hebt je wervingspartner vaak op basis van (specialistische) ervaring of persoonlijke klik geselecteerd. Door exclusief samen te werken, geef je het bureau de tijd en de ruimte om echt te investeren in jouw vacature en jouw specifieke behoeften. En dieper te graven in het netwerk.
De voordelen van exclusiviteit in werving:
Exclusieve werving biedt jou als werkgever verschillende voordelen. Dit zijn de belangrijkste:
/ Betere kwaliteit
De verbeterde kwaliteit van kandidaten, is een van de grootste voordelen van exclusiviteit. Omdat er geen concurrentie is, kan je exclusieve wervingspartner meer en gericht tijd investeren in jouw vacature. Daardoor wordt er gedegen gescreend en geselecteerd. Dit verhoogt de kans op het maken van de juiste match aanzienlijk. Ook bouw je een sterkere relatie op met elkaar. Het bureau leert jouw bedrijf en cultuur goed kennen. Wat resulteert in kandidaten die niet alleen de juiste vaardigheden hebben, maar ook goed passen binnen het team en de organisatie.
/ Efficiënter werkproces
Tijdens de gehele procedure heb je maar één contactpersoon. Een verademing! Geen verschillende werkprocessen of dubbele cv’s. Alle terugkoppelingen ontvang je via dezelfde weg en de communicatie verloopt uniform en consequent. Bovendien zorgt een exclusieve opdracht in het geval van een specialistische rol of branche, vaak voor een snellere doorlooptijd. Omdat een (gespecialiseerd) bureau gedreven is om echt die beste match te vinden. Zo past een opdracht voor een customer service professional natuurlijk perfect bij SkyWalker. Je profiteert van jarenlange ervaring en een groot relevant netwerk. Met vakkennis én kennis van jouw werkgebied, weten we wat we doen. Deze combinatie leidt tot betere matches.
/ Ontzorging
Een exclusieve wervingspartner stelt alleen echt goede kandidaten aan je voor. Dat scheelt je veel tijd. Voor het beoordelen van cv’s en het afwijzen van kandidaten bijvoorbeeld. Een exclusieve werkwijze ontzorgt je door een deel van de wervingslasten uit handen te nemen, terwijl de kwaliteit juist stijgt.
/ Een proactieve benadering
Een exclusieve samenwerking zorgt voor een meer proactieve benadering van potentiële kandidaten, voor écht goede matches. Bij SkyWalker benaderen we ook kandidaten die misschien niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel perfect passen bij jouw vacature en latent openstaan voor een nieuwe stap in hun carrière. Dit vergroot het aanbod van potentiële kandidaten en dus ook de kans op het vinden van de ideale match voor jouw rol.
/ Positieve invloed op je werkgeversmerk
Samenwerken met een exclusieve wervingspartner zorgt ook bij sollicitanten voor een betere ervaring. Zij ervaren een professioneel en consistent proces, als alles door één bureau wordt uitgevoerd. Kandidaten voelen zich beter geïnformeerd en begeleid. Dit draagt bij aan een positieve indruk van jouw organisatie als werkgever, oftewel: je werkgeversmerk.
Wanneer is exclusieve werving het meest interessant?
Er zijn een aantal situaties te schetsen, waarbij je des te meer profijt hebt van een exclusieve opdracht bij je werving:
/ Bij een moeilijk vervulbare, specialistische of belangrijke rol
Is er zeer specifieke ervaring nodig of gaat het om sleutelrol in je klantcontact-operatie? Dan heb je meer baat bij de gerichte aanpak van exclusieve werving. Want echt goede kandidaten vinden, vraagt meestal meer inspanning, onderzoek en zorgvuldigheid. En discretie soms, bijvoorbeeld bij gevoelige of vertrouwelijke posities. Of wanneer een vervanging nog niet publiekelijk bekend is. Bij exclusieve werving heb je hier controle op.
/ Bij schaarste in de kandidatenmarkt
Is er sprake van een schaarse kandidatenmarkt? Dan lijkt in eerste instantie het inschakelen van meerdere bureaus voor dezelfde vacature misschien ideaal. Maar je opent dan eigenlijk een klopjacht. Partijen (die vaak dezelfde kandidaten benaderen), willen zo snel mogelijk kandidaten aan je voorstellen. Vlug en vluchtig, Een goede screening komt later wel. Het resultaat? Je ontvangt de eerste mogelijke kandidaten, maar vaak niet de beste. Heb je een duurzame match voor ogen, terwijl je te maken hebt met schaarste? Dan brengt exclusieve werving je verder. Omdat er zonder concurrentie meer ruimte is om kandidaten intensiever te begeleiden en te overtuigen.
/ Bij de voorkeur voor langdurige samenwerking
Heb je regelmatig vacatures en wil je (het liefst) een langdurige samenwerking aangaan voor je werving? Ook dan is exclusieve samenwerking met een recruitmentbureau een goede zet. Omdat je het bureau hierdoor de gelegenheid geeft om meer kennis te ontwikkelen van jouw organisatie, de specifieke vaardigheden of persoonskenmerken die belangrijk zijn binnen het team of die goed passen bij de bedrijfscultuur. Dit leidt blijvend tot betere matches. De opgebouwde kennis kan tenslotte voortdurend benut worden om kandidaten te vinden die echt goed aansluiten bij je organisatie(waarden).
In al deze situaties is de kans om efficiënter en kwalitatief betere kandidaten te werven groter door exclusieve werving. Een slimme keuze dus.
Exclusief samenwerken voor customer service professionals?
Wil je kwaliteit binnenhalen voor je customer service? Iemand die echt goed past bij een (specifieke) rol en bij je organisatiecultuur? Kies dan voor exclusiviteit. Je ervaart meer verdieping en meer kwaliteit. SkyWalker is al meer dan 18 jaar gespecialiseerd in het vinden van de beste customer service professionals. Verder praten? Neem dan zeker contact op.
—