Word het merk waar klanten verliefd op worden

Zorgen dat klanten jouw merk zien als de enige oplossing voor hun probleem, heeft te maken met alles wat je doet en alles wat je kiest om niet te doen. Uit alles wat je doet en laat, blijkt de waarde en het karakter van je merk. 

De vorm en inhoud waarmee je telefoongesprekken afhandelt en e-mails verstuurt, de manier waarop je zaken doet, hoe je klachten behandelt, het gemak dat je biedt en de relatie die je opbouwt met jouw klanten…. Dit maakt allemaal deel uit van de boodschap die jouw merk uitdraagt.

Je merk is in feite de optelsom van alle ervaringen en percepties van klanten, relaties en potentiële klanten. Om klanten te werven - en ze langdurig te behouden – is het noodzakelijk om méér te doen dan ze kennis laten maken met je merk, bedrijf of product. Je moet ze er verliefd op laten worden!

Volgens deskundigen is het belangrijk dat voordat je een strategie bedenkt, je moet weten wat je kunt doen om klanten te verleiden om keer op keer weer bij jouw merk terug te komen en met hun vrienden over hun ervaringen te praten. Zoals Walt Disney zei: "Do what you do so well that they will want to see it again and bring their friends”.

Maar hoe krijg je dit voor elkaar? 

  • Begrijp de levensstijl van je klant en pas je hierop aan. Mensen houden van gemak. We vinden het heerlijk om 's avonds te kunnen winkelen en buiten kantooruren afspraken te kunnen maken bij de bank. 
  • Bied briljante klantenservice. 73% van de klanten houdt van een merk vanwege de uitstekende klantenservice. Het is oké om wat meer te vragen voor een product zolang daar voor de klant toegevoegde waarde tegenover staat. Onthoud dat (goede) klantenservice niet kost, maar loont. 
  • Wees vol passie over jouw product of dienst. Mensen houden van kwaliteitsmerken omdat ze weten wat ze kunnen verwachten. Sta achter je product en diensten, en ondersteun klanten omdat je ze oprecht wilt helpen. Hierdoor zijn de resultaten op de lange termijn winstgevender en zullen klanten aanzienlijk meer geld uitgeven. 
  • Zorg voor een consistente kwaliteit. Werknemers zijn er trots op om te werken voor een bedrijf met een leider en senior managers die kwaliteitsservice ondersteunen en dat is terug te zien in het werk wat ze leveren. Jouw kwaliteit en service moet merkbaar beter zijn dan dat van andere merken. 
  • Stimuleer een goed gevoel bij de klant. Veel klanten geven de voorkeur aan een merk omdat het bijdraagt aan goede doelen of liefdadigheid. Klanten houden veel meer van je merk als je om anderen geeft en ze bij het proces betrekt. 
  • Los veelvoorkomende problemen op. Vaak zeggen we: "Waarom heeft niemand hier eerder aan gedacht?" Blink uit in innovatie, pak een herkenbaar probleem aan en zorg voor eens en altijd voor een gemakkelijke oplossing. 
  • Toon sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zet je actief in om de wereld een beetje mooier te maken. Laat jouw klanten weten dat je iets maatschappelijk relevants doet, en dat zij ook deel uitmaken van deze inspanning. Betrek ze, breng ze wat bij, geef het goede voorbeeld en ga samen op weg naar een betere toekomst.  
  • Garandeer een snellere service. Tijd is geld. Als jouw bedrijf over de middelen en mogelijkheden beschikt om de snelste te zijn, kan dit een manier zijn om je klanten van je merk te laten houden. Overtref verwachtingen en lever jouw diensten en producten in recordtempo. 
  • Praat met en luister naar je klant. Niet alleen ontevreden klanten, maar ook gelukkige klanten delen hun ervaringen met hun vrienden. Het is een belangrijke manier om hen te beïnvloeden om positieve ervaringen over jouw bedrijf te delen. Wees waakzaam, ijverig en toegewijd aan klantervaring. 


Klanten kunnen een keer in de verleiding komen en een tijdje een ander merk volgen, maar als ze van je merk houden voor meer dan alleen de producten die je aanbiedt, dan zullen ze je nooit echt verlaten. 

Als je klanten verliefd kunt laten worden op je merk, is de relatie grenzeloos en eindeloos. Vraag dat maar aan de marktleiders!

Bron: "How to Become the Brand Your Customers Fall in Love With" op CSM, The Magazine for Customer Service Managers & Professionals

Tekst: Redactie SkyWalker
Artikel delen

Laat een reactie achter

Wij zijn er trots op dat we mogen werken voor: