Datalek bij facilitair contact center

E-bikeverkoper Amslod heeft via een mail haar klanten geïnformeerd dat namen, adressen, e-mailadressen en geboortedata op straat zouden liggen. Het datalek zou zijn ontstaan bij Call2Know, een facilitair contact center dat klanttevredenheidsonderzoeken voor Amslod doet.

Call2Know zegt op haar beurt echter dat het datalek bij weer een andere leverancier zit, BasiCall. Dat bedrijf bouwt software voor callcenters. BasiCall bevestigt dat het inderdaad een datalek had. 

In juni meldde facilitair contact center Conduent ook al een datalek op klantgegevens van haar opdrachtgever T-Mobile. Het ging hierbij om persoonsgevens van T-Mobile / Vodafone Thuis klanten van voor 2016, die door Conduent werden beheerd. 

Een datalek wordt gedefinieerd als het vrijgeven van privacy-gevoelige informatie, zoals persoonsgegevens, aan een onvertrouwd publiek. Sinds  mei 2018 geldt in de hele EU dezelfde privacywetgeving: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR - General Data Protection Regulation) en dienen datalekken gemeld te worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, wat in dit geval ook gebeurd is.

Lees het volledige artikel “E-bikeverkoper Amslod waarschuwt klanten voor datalek bij extern callcenter” op Tweakers.net

Tekst: Redactie SkyWalker
Artikel delen

Laat een reactie achter

Wij zijn er trots op dat we mogen werken voor: