Je wilt solliciteren voor een baan in klantcontact, maar kunt wel wat tips gebruiken. De sollicitatieles die je ooit op de middelbare school kreeg, is ver weggezakt in je geheugen. Hoogste tijd voor een stoomcursus solliciteren, we helpen je in 8 stappen op weg naar een succesvolle sollicitatie als customer service professional.
Succesvol solliciteren in klantcontact
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wisselen specialisten, middenkader en senior management professionals in customer service vaker van baan. Tijden veranderen en de wereld van het klantcontact verandert mee. Management vanaf een sinaasappelkistje, met de zweep erover om de AHT te reduceren of telemarketingdoelstellingen te behalen en met een mbo-opleiding het vak van Call Center Manager in de praktijk leren met vallen en opstaan is niet meer van deze tijd.
Klantcontact is een vak
“Het opzetten en aansturen van een klantcontactoperatie is een vak, een ambacht, een professie, zoals het vak van piloot of huisarts dat ook is”, verduidelijkt Fun Zeegers, oprichter van SkyWalker uit. Hij is sinds 1997 werkzaam in de klantcontactindustrie. “Een piloot moet zorgen dat hij current blijft. Een huisarts mag zijn vak alleen maar blijven uitoefenen door verplichte nascholing. Op die manier wordt de kwaliteit voor de reiziger of de patiënt concreet gemaakt.”
Kwaliteit concreet maken
Maar hoe maak je nu jouw kwaliteit als klantinteractieprofessional of customer-servicemanager concreet? “Van customer-servicemanagers en klantcontactprofessionals wordt verwacht dat ze hun vak verstaan, dat ze concreet kunnen maken hoe ze zich het vak eigen hebben gemaakt, dat ze kunnen aangeven hoe ze hun kennis op peil houden” legt Zeegers uit.
“Welke specifieke opleiding hebben ze genoten, welke specifieke congressen zijn bezocht, welke vakliteratuur bestudeerd? Zijn ze aangesloten bij brancheverenigingen, welke vakmedia lezen ze en wie waren belangrijke leermeesters?”
Duidelijk is: je vakbekwaamheid moet concreet tot uitdrukking komen in het sollicitatieproces. We helpen je graag op weg met 8 concrete stappen voor succesvol solliciteren in klantcontact.
Stap 1: Wat wil je?
Om gericht te solliciteren, stel je jezelf eerst een aantal vragen:
- Waar sta ik?
- Waar wil ik naartoe?
- Hoe kom ik daar?
Alles begint bij een grondige oriëntatie op je ambitie en je loopbaan. Waar richt je je pijlen op, welke functie spreekt je aan? Toekomstig middenkader of senior manager, specialistisch consultant, WFM’er, data-analist of toch CX-specialist? Heb je dat helder? Dan ga je kijken waar je wilt werken: Welke werkomgeving spreekt je aan? In welke regio wil je werken? In welke branche en organisatie en met welke bedrijfsgrootte? Wil je inhouse of voor een facilitair contact center werken? Dat zijn wezenlijke verschillen.
Maak vervolgens een sterkte-zwakteanalyse van jezelf en wees daarbij eerlijk, gebruik eventuele assessmentuitslagen, je beoordelingen bij vorige functies en de mening van mensen om je heen.
Waar sta je qua opleiding en werkervaring? Biedt je privé-situatie veel flexibiliteit of heb je een gezin te onderhouden? Kortom, hoe zit het met je work-life-balance? En vooral: wat is op basis van deze gegevens de meest logische (volgende) stap om te zetten? Ligt deze stap in de lijn met wat je ervoor deed? In deze fase onderwerp je jezelf aan intervisie en je voert een gesprek met jezelf over je ambities en wensen.
Stap 2: Doe desk research
Goed, je hebt je richting bepaald. Wat zegt de arbeidsmarkt hierover? Is er veel aanbod van vacatures in je gewenste functie? Biedt je keuze binnen afzienbare tijd een reëel perspectief op een baan? En wat staat er gemiddeld genomen tegenover qua salaris en overige arbeidsvoorwaarden? Ga na of je belangstelling hebt voor een specifieke sector en bepaal welke potentiële werkgevers je aanspreken.
Zoek vervolgens uit welke functies er beschikbaar zijn en hoe de vacatures eruitzien. Ervaar zelf hoe de organisaties waarvoor je belangstelling toont, in elkaar zitten. Bestudeer de website en googel de organisatie eens. Vraag jaarverslagen en andere informatie op.
Lees ook: Wat verdient een teamleider in customer service?
3. Stel je cv en motivatiebrief samen
Met een goed verzorgd en eigentijds cv maak je indruk. Gebruik geen lettertypes als Times New Roman of Comic Sans. Die zien er privé leuk uit, maar brengen je in een sollicitatie direct naar de onderkant van de stapel of de prullenbak. Kies voor strak en modern lettertype zoals Tahoma, Verdana of Arial.
Verwar modern niet met uiterst creatief knutselwerk. Maak je niet te visueel – ook al beweren social media dat een gezongen sollicitatie het absolute einde is. De inhoud komt op de eerste plaats. Schrijf je cv en brief in het Nederlands, tenzij specifiek naar Engels wordt gevraagd. Nuances komen het beste over in het Nederlands. Check je brief voor verzending nog eens op een heldere structuur, verzorgd taalgebruik en haal taal- en spelfouten eruit.
De opbouw van je cv
- Je persoonlijke gegevens: naam, adres, woonplaats, geboortedatum en contactgegevens
- Je werkervaring van recent naar houd. Let op dat je alleen relevante werkervaring vermeldt, verwijs voor de rest naar je LinkedIn-profiel
- Geef korte uitleg over je werkervaring: wat waren je taken, hoeveel mensen stuurde je aan, welke verantwoordelijkheden had je
- Relevante opleidingen en cursussen
- Talen die je spreekt
Je motivatiebrief
Bij motivaties geldt: vermijd standaardteksten (‘Mijn oog viel op deze vacature waarin u …’) en benadruk recente werkervaring, de span of control en relevante, behaalde successen zoals een succesvolle strategische verandering of verbeterde klantloyaliteit en omzet. Je brief is het verlengde van je cv, geen herhaling ervan.
Denk aan je electronic footprint
Ben je bewust van je ‘electronic footprint’, oftewel: wat is er op internet over jou te vinden? Realiseer je dat werkgevers in toenemende mate Facebook, LinkedIn en lidmaatschappen van communities en sociale netwerken gebruiken om zich vooraf een beeld over je te vormen.
Extra tip: Koppel je LinkedIn-profiel aan een privé e-mailadres. Zo kun je ook vanuit huis communiceren via LinkedIn. Maar belangrijker nog: je raakt de toegang tot je opgebouwde contacten niet kwijt als je een nieuwe job gevonden hebt.
Stap 4: Vermijd blufpoker
Sjoemelen met de waarheid, doe het niet. Een vaak gehoorde reden voor afwijzing is bijvoorbeeld dat een opleding als voltooid is vermeld, terwijl dat niet klopt. Wees transparant in je cv, ook als er een gat in je werkverleden zit. Ben je tijdens de crisis ontslagen toen je bij een financiële instelling werkte? Dat is geen schande en zegt niets over je persoonlijke kwaliteiten. Maar gebeurde dat terwijl het hoogconjunctuur is? Dan heb je wel iets uit te leggen. Zorg dus dat je kan uitleggen waarom je cv is zoals het is en blijf eerlijk.
Stap 5: Laat zien dat je vakbekwaam bent
Vertel in je brief waarom jij bij uitstek geschikt bent voor deze functie. Maak concreet dat je het vak beheerst, dat je vanaf de basis bent begonnen en alle volgende stappen onder de knie hebt gekregen.
Je bent vakbekwaam, net als een Japanse kok die in een vermaard sushi-restaurant zich gedurende de eerste twee jaren alleen toelegt op rijst kneden. Breid je netwerk uit door je in te schrijven bij brancheverenigingen, netwerken, relevante socialmedia-groepen en gespecialiseerde werving- en selectiebureaus en executive searchbureaus.
Stap 6: Draag de juiste kleding
Welke dresscode past bij je organisatie waar je solliciteert? Is een informele look gepaster bij een kleine organisatie? Kom je bij een groot bedrijf beter over in een zakelijke outfit? Maak het jezelf makkelijk: ga bij ieder eerste gesprek hetzelfde gekleed. Voor de heren geldt: een nette 5-pocketbroek of pantalon, een overhemd en daarover een modern colbertje of een tweedelig pak. Neem Winston Gerstanowitz als voorbeeld. Kies alleen bij een hele formele organisatie zoals een aantal financiële instellingen voor een stropdas.
Voor de dames geldt: ga netjes en professioneel gekleed. Neem een voorbeeld aan Eva Jinek. Met je kledingkeuze maak je duidelijk hoe je over het gesprek denkt. In alle gevallen geldt: beter een tikje overdressed dan underdressed. Daarmee laat je zien dat jij het sollicitatiegesprek belangrijk vindt en je gesprekspartners serieus neemt.
Stap 7: Wees jezelf in het gesprek
Probeer tijdens het sollicitatiegesprek geen wenselijke antwoorden te geven, maar luister en reageer. Illustreer met voorbeelden uit eerdere werksituaties. Blijf bondig, zakelijk en concreet en ben vooral jezelf. Met een goede voorbereiding voorkom je dat je bij lastige vragen met je mond vol tanden zit. Let op dat je niet al te kritisch bent op je (vorige) werkgever en laat ook zien hoe je met lastige situaties omgaat.
Vergeet niet dat een sollicitatiegesprek ook de kans biedt om de organisatie en de medewerkers beter te leren kennen. Wacht daarom niet alleen vragen van de ander af, maar stel ze ook zelf. Stimuleer de interactie en toon belangstelling in de ander.
Vragen die je kan stellen tijdens je sollicitatiegesprek:
- Hoe bent u hier terechtgekomen?
- Kunt u de organisatiecultuur eens beschrijven.
- Hoelang werken mijn mogelijk toekomstig collega’s al op de afdeling?
- Welke tips heeft u voor me als ik hier begin?
Lees ook: In slechts 1 sollicitatiegesprek een nieuwe collega werven, kan dat?
Stap 8: Bepaal je salariseisen
Voordat je met je werkgever in onderhandeling gaat over je salaris, is het handig om te weten wat reëel is voor de functie. Google eens op ‘salariskompas’ of check op HR- en werksites wat je met jouw werkniveau en ervaring waard bent. Tel daarbij ook de secundaire arbeidsvoorwaarden op, zij hebben ook een financiële waarde.
Denk aan:
- pensioenregeling
- collectieve zorg- en schadeverzekeringen
- ouderschapsregeling en verlofdagen
- auto, laptop en/of telefoon
Maak je een stap naar een functie hoger dan je vorige? Dan is voor elke stap 5 tot 15 procent salarisverhoging reëel. Verdubbeling van je salaris komt alleen voor in fantasy films.
In 8 stappen succesvol solliciteren in klantcontact doe je zo
Als je al deze stappen doorloopt:
- maak je een goede indruk op je toekomstige werkgever
- ben je voorbereid op de sollicitatieprocedure
- kan je jezelf zijn in het gesprek
- weet je waar je op kan letten in de salarisonderhandelingen
- is jouw nieuwe baan binnen handbereik!
Ben je klaar voor een nieuwe uitdaging als (middle)management of staff-professional in klantcontact? Schrijf je dan nu in bij SkyWalker. Zodra we een mooie kans voor je zien, nemen we contact met je op.