Sollicitatietips

Sollicitatietips

Je wilt een goede eerste indruk maken op je toekomstige werkgever, daarom delen we graag deze handige sollicitatietips met jou

Do’s:

  • Ken je sterke punten en valkuilen Wees eerlijk naar jezelf. Gebruik beoordelingen van vorige functies en de mening van de mensen om je heen, voor een duidelijk beeld.
  • Programmeer onze telefoonnummers in je telefoon Beslis als je SkyWalker in je scherm ziet, of de omgeving waar je op dat moment bent, geschikt is voor een telefoongesprek over een nieuwe functie.
  • Doe research naar de functie en het bedrijf Krijg je een uitnodiging voor een gesprek? Verdiep je dan in de functie en in de werkgever. Schrijf een aantal relevante vragen op over de functie en de organisatie, om te stellen in je gesprek.
  • Ben je bewust van je digital footprint Wat is er op internet over jou te vinden? Realiseer je dat werkgevers in toenemende mate Facebook, LinkedIn en jouw lidmaatschappen van andere communities en sociale netwerken gebruiken om zich vooraf een beeld over je te vormen.
  • Koppel je LinkedIn profiel aan een privé e-mailadres Zo kun je ook vanuit huis communiceren via LinkedIn. Maar belangrijker nog: je raakt de toegang tot je opgebouwde contacten niet kwijt als je een nieuwe job gevonden hebt.

Don’ts:

  • Een vuistdik cv boordevol irrelevante details Houd het kort en zakelijk. Maximaal 2 bladzijden voor een cv is een goede richtlijn. Benoem behaalde resultaten gerust als deze relevant zijn voor de positie waarop je solliciteert.
  • Een slordige presentatie Solliciteren doe je niet alleen met je cv, maar in je hele presentatie. Gebruik een serieus e-mailadres met je volledige (eigen) naam. Let op de vormgeving van je C.V. en je foto. Laat vakantiefoto’s achterwege, net als foto’s met een Snapchat-filter.
  • Een grappige voicemail Dat is misschien leuk voor je vrienden, maar welke indruk krijgt je toekomstige werkgever erdoor?
  • Wenselijke antwoorden geven Probeer tijdens het sollicitatiegesprek niet om wenselijke antwoorden te geven, maar luister en reageer. Illustreer met voorbeelden uit eerdere werksituaties. Blijf bondig, zakelijk en concreet en het belangrijkste: ben jezelf.
  • Negatief zijn over je (vorige) werkgever Stel de zaken niet anders voor dan ze zijn en blijf professioneel. Je kunt best benoemen dat iets niet goed ging, maar neem daarin altijd je eigen rol en verantwoordelijkheid. Zo laat je zien hoe je omgaat met lastige situaties.

Neem contact met ons op

contact location image