Wat verdient een teamleider in customer service?

Wat verdient een teamleider in customer service?

Teamleiders, supervisors en teamcoaches zijn goud waard in de klantenservice. Niet alleen omdat ze het aanspreekpunt zijn, voor zowel klantcontactmedewerkers als het management en voor collega’s van andere afdelingen. Ze doen daarnaast nog zoveel meer. Een teamleider in customer service biedt ook coaching, bewaakt kwaliteit, verhoogt de motivatie van het team, lost problemen op, bewaakt het ziekteverzuim en voert verbeteringen door in de werkprocessen. Ze leveren een grote bijdrage aan betere klantinteracties en kunnen het verschil maken tussen een tevreden klant en een verloren klant.

Logisch dus wel, dat een teamleider een goede beloning verdient. Maar welk salaris bied je een teamleider in customer service en waar baseer je dat salaris op?

Wat is het salaris van een teamleider op de klantenservice?

Hoeveel een teamleider binnen een klantenservice exact verdient, hangt af van verschillende factoren. Zoals de werkgever zelf (CAO), het niveau, de ervaring en de werklocatie (regionale verschillen kunnen van invloed zijn op het salaris).

De rol van teamleider in een klantenservice is breed en kent vaak een uitgebreid takenpakket. Wil je een goede inschatting maken van een passend salaris voor een teamleider? Begin dan met het scherp in kaart brengen van alle taken en verantwoordelijkheden. Wat verwacht je van deze persoon? Denk door op vlakken als teamcoaching, performance management en procesverbetering. En stel vast hoe ver de bevoegdheid van deze persoon reikt.

Wat biedt de huidige markt?

Ook nuttig: kijken wat de markt biedt. Vergelijk salarissen van soortgelijke functies in jouw sector en regio via benchmarks. Zo leg je een goede basis voor een eerlijk en aantrekkelijk aanbod. Benieuwd naar de huidige situatie? Op dit moment (voorjaar 2025) verdient iemand met een degelijke rol binnen een klantenservice (teamleider, supervisor, team coach) tussen de € 2.500,- en € 5.500,- bruto per maand op fulltime basis, waarbij 4.000,- euro bruto per maand op basis van fulltime het gemiddelde is. Maar wat beslis je binnen die reikwijdte? Een goed passend salaris voor jouw teamleider, baseer je op verschillende factoren. Klaar voor meer verdieping?

VRAAG NU JOUW WHITEPAPER AAN

Waarop baseer je het salaris van een teamleider?

De rol van teamleider, met veel taken en verantwoordelijkheden, vraagt om een beloning die in verhouding staat tot het takenpakket. Belangrijke factoren om rekening mee te houden zijn bijvoorbeeld:

  • ervaring (ervaren teamleiders brengen vaak meer strategisch inzicht en probleemoplossend vermogen mee)
  • vakbekwaamheid (niveau van kennis en kunde? En wordt kennis up-to-date gehouden?)
  • opleiding & werk- en denkniveau (afgeronde relevante opleidingen of certificeringen? Mbo+ of hbo-niveau?)
  • type contactcenter (facilitair of in-house? Voor de overheid of het bedrijfsleven?)

Daarnaast kunnen ook andere elementen meewegen, zoals de omvang van het team en de KPI’s waarvoor de teamleider verantwoordelijk is.

Bied meer dan alleen een goed salaris
Om de teamleider aan je organisatie te binden, ben je er nog niet met alleen het bieden van een goed salaris. Zorg voor een compleet en aantrekkelijk beloningspakket van secundaire voorwaarden, zoals flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden, bonussen of extra vrije dagen. Goede arbeidsvoorwaarden vergroten de medewerkersbetrokkenheid en maken de overstap naar een andere werkgever minder aantrekkelijk.

Klaar om écht de juiste afwegingen te maken?

Lees het whitepaper: ‘Hoe vind je de beste teamleider voor je klantenservice?’ Daarin vind je alle ins en outs over het aannemen (en binden) van een goede teamleider voor je customer service. Je krijgt antwoord op de belangrijkste vragen bij het aannemen van een teamleider:

  • Waarom zoek ik een nieuwe teamleider?
  • Waarvoor wil ik de teamleider inzetten?
  • Welke teamleider past bij onze klantenservice?
  • Wat zijn de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?
  • Wat heeft onze organisatie te bieden als werkgever?
  • Welke wervingskanalen zijn het meest effectief?

Wil je weten wat je kunt doen om een goede teamleider te vinden en zoek je antwoorden op dit soort vragen? Download gratis het whitepaper en ontvang het direct in je mailbox!

VRAAG NU JOUW WHITEPAPER AAN