Overspoeld worden door contactverzoeken van recruiters: het is de meeste professionals niet vreemd. En dan gaat het in de praktijk over het algemeen niet om een goede match, maar om functies die geen enkele link hebben met het cv of de werkervaring van de benaderde werknemer. RTL Nieuws meldt dat de plank geregeld wordt misgeslagen: de recruiter spreekt over een potentiële match, maar meestal zijn er nul aanknopingspunten.
Personeel vinden in de krappe arbeidsmarkt
In sommige sectoren, zoals engineering, consultancy en ICT, is de nood erg hoog. Ook binnen klantcontact, contact centers en customer service wordt de nood steeds hoger. Uit onderzoek blijkt zelfs dat maar liefst zestig procent van deze werknemers het afgelopen kwartaal minimaal één keer door een recruiter is benaderd.
Buiten dat de betreffende recruiters veel tijd kwijt zijn aan vruchteloos werk, levert deze manier van werken ook veel irritatie op. Zeker als er ook nog wordt gevraagd om geschikte vrienden, kennissen of collega’s aan te dragen. Wat levert deze ‘dienst’ de professional dan op? Over het algemeen niet meer dan een fles wijn. Sommige werknemers ontvangen in enkele dagen wel 500 berichten, een onmogelijk aantal om te verwerken. Je inbox dan maar helemaal negeren? Dat is ook geen optie, want dan mis je misschien wél interessante verzoeken.
Werving customer care professionals
Niet iedere werknemer denkt er hetzelfde over. Wie op LinkedIn aangeeft open te staan voor nieuwe uitdagingen, kan erop rekenen dat er per week meerdere verzoeken tot kennismaking binnenkomen. En daar kan natuurlijk ook een nieuwe baan uitrollen! Al blijft ook dan een deel van het aanbod niet relevant, bijvoorbeeld omdat het salaris niet past of de functie niet aansluit bij het profiel. Het is duidelijk dat sommige recruiters weinig selectief zijn, terwijl anderen juist wel maatwerk verrichten.
Arbeidsbemiddeling voor interim-personeel
Dan zijn er natuurlijk ook nog de vacaturebanken. Maar met name voor senior functies, zoals customer service professionals in management en staffuncties, zijn vacaturesites niet het juiste kanaal. Het actief benaderen van geschikte potentiële werknemers is het meest succesvol. Net als aangedragen kandidaten via collega’s, via via dus oftewel ‘referral’. Als recruiter is je belangrijkste taak om je uitgebreid in iemand te verdiepen. Stuur geen mailbom naar tientallen potentiële kandidaten tegelijk, maar bekijk iemands profiel en zoek uit of deze persoon ook daadwerkelijk een goede match is voor de functie die je wilt invullen. Alleen dan kom je tot een geslaagde match voor zowel de opdrachtgever als de kandidaat.
Recruitment is maatwerk: de beste customer service professionals vind je via persoonlijke werving
Ook in het customer service vakgebied wordt regelmatig gewerkt met recruitmentbedrijven om geschikte professionals te vinden. Bij SkyWalker kijken we goed naar de interesses en het cv van de kandidaten. En benaderen we alleen de meest geschikte professionals. Op die manier brengen wij jouw vacature onder de aandacht van kandidaten die goed bij de functie passen, met de juiste, relevante werkervaring.