Elon Musk's sollicitatiestrategie: hoe ontmaskert hij leugenaars?

Elon Musk's sollicitatiestrategie: hoe ontmaskert hij leugenaars?

Elon Musk, de visionaire leider van bedrijven als Tesla, SpaceX en nu ook Twitter, heeft een unieke aanpak ontwikkeld in het voeren van sollicitatiegesprekken. Door middel van een zorgvuldig gekozen vraag beweert hij in staat te zijn om de waarheid te onderscheiden van leugens en om de echte presteerders te identificeren.

Onderscheid maken tussen prestatie en diploma’s

Tijdens een interview in 2014 met Auto Bild legt Musk uit dat opleiding niet het belangrijkste is. Hij kijkt in plaats daarvan naar de prestaties die een kandidaat in het verleden heeft geleverd. Volgens hem zullen mensen die vroeger uitstekend hebben gepresteerd, dat waarschijnlijk ook in de toekomst doen. Bekijk hieronder het complete interview van Auto Bild met Elon Musk:

Verkoop jezelf, maar blijf eerlijk

Bij een sollicitatiegesprek is het verleidelijk om jezelf beter voor te doen dan je bent, vooral als je solliciteert bij een topbedrijf zoals Tesla, Twitter of SpaceX. Maar hoe scheidt Musk de waarheid van de leugens?

Musk’s favoriete sollicitatievraag: een detectiemethode

Elon Musk deelde tijdens de World Government Summit in 2017 zijn geheime wapen. En dit betreft slechts één enkele vraag die hij aan elke kandidaat stelt: “Wat is het moeilijkste probleem waar je aan hebt gewerkt en hoe heb je dat opgelost?”. Dit, zo gelooft hij, is de sleutel om te weten te komen of iemand daadwerkelijk een significante prestatie heeft geleverd of dat iemand anders verantwoordelijk was.

Bekijk hier het complete interview met Elon Musk tijdens de World Government Summit 2017:

 

Met een succespercentage van 70% in het detecteren van leugenaars bevestigt Onderzoek uit 2019 de effectiviteit van Musk’s aanpak. De studie vond dat leugenaars bij dit soort vragen vaag blijven, terwijl waarheid vertellers juist gedetailleerde informatie geven.

Ongeacht waar of voor welke functie je solliciteert, één ding is duidelijk: het is essentieel om je goed voor te bereiden, de waarheid te vertellen en zoveel mogelijk details te geven over jouw bijdrage aan vorige organisaties.

En vooral, hoe je die ervaring gaat gebruiken om je potentiële werkgever te helpen hun doelen te bereiken. Zoals Musk zou zeggen: “Doe je research en bereid je goed voor. En blijf bij de waarheid.”

Lees ook: In 8 stappen succesvol solliciteren in klantcontact

Goede sollicitatievragen zijn dus van cruciaal belang als je iemand wilt aannemen, ook in het klantcontact. Maar hoe vind je zo iemand? Dit leggen wij ons uit in ons gratis whitepaper.

VRAAG NU JOUW WHITEPAPER AAN